Hur hade det blivit om man hade fått byta kön??

Tänk dig att du hade blivit tvingad eller hade fått möjligheten att byta kön. Hur skulle ditt liv förändras? Hade du haft samma personlighet och intressen då som du har nu? Om du hade varit tjej och hade blivit kille hade du då fått ett kaxigt beteende? Hur mycket är igentligen vår personlighet beroende av det könet vi har??  

Om jag hade fått byta kön och bli en kille istället så tror jag nog att mitt liv hade förändrats en hel del men samtidigt inte. Som tjej är man väldigt ordningsam och lugn. Visst, visst det finns killar som också kan vara ordentliga av sig. Men idag är majoriteten av killarna precis så som vi antyder att killar är. De är röriga av sig, inte alltid lika ordningsamma av sig och med sitt kaxiga beteende tror de att de får göra precis som de själva vill. Om en kille har ett kaxigt beteende så är de oftast stöddiga också men det är ju i stort sett samma sak som att vara kaxig så. Något som är positivt med att vara kille är att man lär vara mer bestämd av sig. Det kan man ofta se hos killar att de har lätt för att bestämma sig och de vet vad de vill. Medans vi tjejer fortfarande är osäkra och ofta kanske väljer fel. Killar är även egoistiska av sig och bryr sig inte så mycket om sin familj, för dem är frihet när man får göra precis som man vill det viktigaste. Vi tjejer tänker dock på hur våra beslut och vad vi gör, hur de påverkar vår familj. Vi tar mer hänsyn. Men allt detta beror inte på vilken uppfostran man får. Vi vet redan att vi har naturliga skillnader och det är så det är. Men jag säger inte att uppfostran inte spelar någon roll alls för det gör de ju. En kille som är ordningsam har nog fått lära sig att visa både hänsyn och respekt under sin uppväxt och har även haft föräldrar som inte struntat i honom utan istället sett till att killen fått en bra uppfostran. Om man har en förälder som struntar i sitt barns uppfostran och låter den personen göra precis som han/hon vill så får den personen en mindre bra personlighet.
 


Men om man är t.ex. tjej och en dag får möjligheten att byta kön och istället bli en kille så har man ju redan fått en uppväxt/ uppfostran och har redan en personlighet och sina intressen. Om man då skiftar kön så borde det här inte ändras. Insidan är fortfarande som den har blivit skapad och det är bara utsidan som ändras. Därför hade jag haft samma personlighet efter könsbytet som jag hade innan. Jag hade också fortfarande haft samma intressen. Min personlighet hade varit densamma.


Jag tycker inte att ens personlighet är beroende av vilket kön man har, inte så mycket i alla fall. Som jag nämnde tidigare i texten så finns det personligheter som är mer specifika för killar, men vid många illfällen så kan det ha med vilken uppfostran de har fått. Visst, lite är det så att killar oavsett uppfostran, vart man kommer ifrån och sociala förhållanden har den attityden och personligheten de har. Jag tror att det är något som är medfött. Och samma sak gäller oss tjejer att precis som killar har medfött att vara bestämd av sig och oftast vara hänsynslös så har kommer vi tjejer alltid vara osäkra, ordningsamma och alltid visa mycket hänsyn.


 


Kommentarer
Postat av: Stefanhum

Viktigt att diskutera vad som är insida och utsida, som du gör. Det är bra att du ser från olika håll, och ser att vissa egenskaper hos killar, som att vara bestämd borde tjejer försöak ta till sig och tvärtom. jag tycker det är väldigt synd att tjejer lättare blir osäkra och inte tror p sin förmåga. D visar i vilket fall på en mycket god förmåga tt diksutera dessa frågor , på ett personligt med samtidigt väl underbyggt och nyanserat sätt.

2008-10-16 @ 16:49:35
URL: http://stefanshumblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0