Att blogga i skolan.

På min skola har vi fått i uppgift av vår samhällslärare att vi ska blogga, dem ppgifterna vi får att göra ska vi lägga ut på en sådan här blogg så att alla andra klasskamrater ska kunna kommentera.

Men varför är det bra att blogga i skolan? Finns det någon risk att man skämtar för mycket på sin blogg? Vad lär man sig egentligen? Finns det något som är negativt?

För ett år sedan var det inte särskilt många som bloggade men idag är det miljontals som bloggar. Det vanligaste är att man bloggar om sitt liv då bloggen är som en dagbok. Vissa bloggare har blivit så kända att dem till och med får chansen att göra program om sitt liv, som till exempel Blondinbella. Dem vanligaste bloggarna som inte är skolrelaterade handlar oftas om personernas liv, mode och mycket mer. Men vi som har en skolrelaterad blogg bloggar mest om olika situationer i både Sverige och hela världen. Som nu har vi bland annat bloggat och diskuterat om finanskrisen som är ett stort ämne över hela jordklotet just nu. JAg tycker att det är ganska så bra att man bloggar i skolan också. Vi lär oss att debattera och diskutera om aktuella frågor som rör oss alla. Vi kan jämföra vår egen syn på saker och ting med alla andras. Vi får även en bättre koll på hur läget är och jämför det med alla andra gånger det uppstått liknande problem. Sen kan vi ju också skriva lite andra inlägg om vi vill, som är lite roligare att läsa. Jag tror inte att det finns någon risk att man skämtar bort för mycket. Jag tycker bara att det finns positiva saker med att blogga i skolan och man lär sig oerhört mycket.

Därmed tycker jag att det är fler skolar där till exempel samhällsvetenskapsprorammet finns att eleverna får blogga om de olika skoluppgifterna. 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0